lördag 28 mars 2009

nazister anföll Ingen människa är illegal

Ett trettiotal personer omhändertogs och två personer misshandlades av nazister när Ingen människa är illegal idag demonstrerade på Södermalm, enligt bloggaren Svensson. Svenska Dagbladets rapport om saken är inte särskilt upplysande, vilket förstås beror på att de låter polisen desinformera. Dagens Nyheter verkar ha fått reda på mer, även om jag inte riktigt förstås skillnaden mellan att omhänderta och att köra bort med buss.

Uppdatering: Nu har Aftonbladet upptäckt saken och tar bladet från munnen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

FN tillsammans med ND hade tidningsutdelning på Medborgarplatsen, och vart själva attackerade av Revfront.

Så de som attackerade vänsterns demo är väl SMR-drägg som vanligt.

Alex sa...

Nja, det där stämmer inte riktigt. De anföll inte IMÄI-demonstrationen, men de valde förmodligen medvetet att sätta sin tidningsutdelning på samma plats som IMÄI-demonstrationen skulle gå till en timme senare.

Ett 20-tal RF-aktivister gjorde en rusning ner mot Medborgarplatsen där ca. 40 nazister befann sig. Nazisterna och polisen svarade på rusningen, antifascisterna retirerade tillbaka och alla vi som i smågrupper befann oss runt omkring torget kunde då ta över det nu tomma torget vilket avbröt den nazistiska propagandaaktiviteten och nazisterna begav sig hemåt eller fick åka buss.

Bruntbloggen sa...

OK, men om det nu var på det viset, stämmer det inte att tre personer - två aktivister och en tentavakt, om jag förstår saken rätt - misshandlades? Hjälpte ni inte dem?

Alex sa...

"stämmer det inte att tre personer - två aktivister och en tentavakt, om jag förstår saken rätt - misshandlades?"

Det stämmer. Efter att RF-aktivisterna retirerat och splittrat upp sig så jagade en mindre grupp nazister två antifascister, som sprang in på Södra Latin och tog skydd i en tentasal. Nazisterna sprang dock in efter och kastade stolar och slog med laptops mot antifascisterna, även läraren som försökte förhindra misshandeln angreps.

Anonym sa...

Det rådde lite kaos i området, men jag tror att några av aktivisterna flydde in på Södra Lain och det var väl orsaken till att en tentavakt också misshandlades när han försökte gå emellan.

Bruntbloggen sa...

OK. Man kan lära sig en del av det. Jag vill inte förespråka våld, och gör inte heller det, men som antifascist är det a och o att alltid hålla ihop, oavsett organisationstillhörighet, och att skydda oskyldiga. Du får gärna tycka att jag är en gubbtjyv som påpekar det, och jag har gjort många misstag själv genom åren - och ibland går allt bara väldigt snabbt. Men man får lära sig av misstagen.

Jimmy S. Windeskog sa...

Tur då Mats, att det inte var några "oskyldiga" som åkte på stryk - utan utalade våldsverkande antidemokrater.

SaraD sa...

Jag var i det aktuella tentarummet för att skriva högskoleprovet och ingen tentavakt blev skadad. Vilket egentligen var ganska konstigt eftersom de pucklade på varandra riktigt ordentligt och HON (det var inte en man som media verkar ha uppfattat) hamnade mitt i smeten. Dock var det hennes laptop som brutalt slogs över en kille (från rf tror jag) upprepade gånger.Men det var inga stackars offer som blev utsatta (även om jag naivt nog har en ganska pacifistisk ställning generellt). RF-killarna skrek och eggade nazisterna och hade de inte varit i underläge så hade vi provdeltagare fått ta hand om en nazist med eventuell hjärnblödning istället. Minst en av killarna hade skottsäker väst... Han var beredd på en fight.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se