onsdag 1 oktober 2008

sd-stockholm skakas av strid om satanist

Veckotidningen Internationalen skriver om hårdrockaren Christofer Johnson, nybliven ledamot i sverigedemokraternas styrelse för stockholmsdistriktet och i kommunföreningen Västra Södertörn. Johnson är nämligen medlem i satanistsekten Dragon Rouge, som blandar hednisk och orientaliserande mystik med inspiration från fascistteoretiker som Julius Evola och Hanns Heinz Ewers. Anonyma källor inom sd menar till och med att Johnson är läckan som avslöjade de sverigedemokratiska försöken att värva den konservative kristdemokraten Lennart Sacrédeus.

3 kommentarer:

Jimmy S. Windeskog sa...

Den med mista lilla insyn i svensk nyreligiositet skulle inte på vetenskaplig grund kalla Dragon Rouge för vare sig "sekt" eller "satanister". Att antidemokraten Deland ändå gör det beror nog inte på okunskap i ämnet utan lögnerna har politiska skäl. I kampen mot demokratin är ju alla medel tillåtna enligt extremvänstern.

De som har ett seriöst intresse av sakfrågan gör bäst i att stidera professor Liselotte Frisks böcker, föga förvånande kommer hon fram till helt motsatta slutsatser än Deland, men så har hon ju ingen politisk agenda heller....

Bruntbloggen sa...

Tack för tipset, Jimmy. Det ska jag förstås göra, och har jag (eller rättare sagt Internationalen) fel i det här fallet så rättar jag förstås.

Jimmy S. Windeskog sa...

Jag får tacka för den trevliga tonen (som jag själv inte riktigt hållit i aktuellt fall i en kobination av herr Delands historia och rykte samt att jag tycker hela historien är trams och urusel politisk journalistik).

En bra början är professor Frisks bok Nyreligiositet I Sverige från 1998.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se